Kontrowersje

Tolosani 

Tolosani (teolog oraz astronauta) starał się wyruchać Kopernikanizm argumentami opierającymi się na tym, że nurt ten był naukowo niesprawdzony i nieuzasadniony. Pierwszym, argumentem było że Kopernik przyjął ruch Ziemi, ale nie zaproponował żadnej fizycznej teorii, na podstawie której można by wywnioskować ten ruch (nikt nie wiedział wtedy, że rozumowanie Kopernika doprowadzi do przełomu w fizyce). W drugim argumencie Tolosani zarzucił Kopernikowi, że jego proces myślenia był wsteczny;  twierdził, że Kopernik wpadł na swój pomysł, a następnie szukał zjawisk, które by go wspierały, zamiast obserwować zjawiska i wydedukować z nich ideę tego, co je spowodowało. Praca Tolosaniego nie została opublikowana i nie ma dowodów, że została poważnie rozważona. 

Ingoli 

Bardzo wpływowym przeciwnikiem teorii kopernikańskiej był Francesco Ingoli, katolicki ksiądz, który napisał esej do Galileusza przedstawiający ponad 20 argumentów przeciwko teorii Kopernika. Wiele z fizycznych i matematycznych argumentów pochodziło bezpośrednio z pism Tycho Brahe (czołowego astronoma epoki), którego Ingoli wielokrotnie cytował. 

Dwa z teologicznych argumentów Ingoliego oparte były na tym, że poglądy Kopernika kłócą się z ,,powszechnymi wierzeniami katolickimi, których nie da się bezpośrednio odnieść do Pisma Świętego: doktryna, że piekło znajduje się w centrum Ziemi i jest najbardziej oddalone od nieba oraz wyraźne stwierdzenie, że Ziemia jest nieruchoma w hymnie śpiewanym we wtorki w ramach Liturgii Godzin Bożego Oficjum, regularnie recytowanej przez kapłanów”. Ingoli zacytował również Księgę Rodzaju, w której Bóg umieszcza ,,światła na firmamencie niebios, aby oddzielić dzień od nocy". Ingoli uważał, że centralne położenie Słońca w teorii kopernikańskiej nie jest z tym zgodne. 

W 1616 roku Kongregacja Indeksu Kościoła Rzymskokatolickiego wydała dekret zawieszający dzieło Kopernika do czasu, gdy będzie można je ,,skorygować" na podstawie zapewnienia, że kopernikanizm, który określiła jako ,,fałszywą doktrynę [...], zupełnie sprzeczną z Pismem Świętym". Korekty polegały w dużej mierze na usunięciu lub zmianie sformułowań, które mówiły o heliocentryzmie jako o fakcie, a nie hipotezie. Korekty zostały dokonane w dużej mierze w oparciu o pracę Ingoliego i zostały wydane  w 1620 r.

Galileusz

W 1633 r. Galileusz został skazany za ,,podążanie za pozycją Kopernika, co jest sprzeczne z prawdziwym sensem [...] Pisma Świętego" i został umieszczony w areszcie domowym na resztę życia.

Indeks zakazanych książek Kościoła katolickiego z 1758 r. pomijał ogólny zakaz utworów broniących heliocentryzmu, ale zachował szczególne zakazy oryginalnych, nieocenzurowanych wersji De revolutionibus i dialogu Galileo's Dialogue Concerning the Two Chief World Systems. Zakazy te zostały ostatecznie zniesione z indeksu z 1835 roku.

Narodowość 

Mikołaj kopiernik urodził się i wychował w Prusach Królewskich, półautonomicznym i poliglotycznym regionie Królestwa Polskiego. Dorastał w niemieckojęzycznej rodzinie, ale wiadomo, że znał j. polski na równi z j. niemieckim i łacińskim (wykształceni Polacy pisali wtedy głównie po łacinie), ale nie zachowały się żadne polskie teksty Kopernika. 

Historyk Norman Davies twierdzi, że Kopernik, jak to było w jego epoce, był ,,w dużej mierze obojętny" na narodowość, będąc lokalnym patriotą, który uważał się za ,,pedalskiego".